Care este alimentaţia sănătoasă pentru Postul Paştelui?

Despre Postul PasteluiCel mai lung post de peste an, dar şi cel mai puţin permisiv, Postul Paştelui debutează la începutul primăverii, când Mama Natură este generoasă cu verdeţurile proaspete care ne ajută să ne curăţăm organismul greu încercat de mâncarea mai grea din timpul sezonului rece.

Dacă alimentaţia din timpul postului, aleasă necorespunzător, nu face decât să îţi ridice nivelul colesterolului şi al trigliceridelor, este mai bine să nu o abordezi. Pateurile vegetale, crenvurştii din soia, caşcavalul vegetal, dulciurile cu margarină, făină albă şi zahăr, tot soiul de covrigei, sărăţele şi, în general, toate produsele ultraprocesate care nu cresc în natură, ci pe rafturile supermarketului, sunt un real pericol pentru sănătatea organismului şi pot aduce dezechilibre grave, dificil de reparat.

Şi totuşi ce ar trebui să mănânci pentru ca postul să îşi îndeplinească rolul de curăţare trupească (şi spirituală), şi pentru a-ţi menţine greutatea şi sănătatea? Trifu Alina Daniela, consilier în nutriţie şi fondator Ihealth, certificată de Asociaţia Internaţională Masterclass ca Tehnician Nutriţionist şi Fitness Diet Nutrition Specialist, recomandă:

Proteine – Proteinele sunt “cărămizile” organismului şi asigurarea necesarului lor este foarte importantă. Înlocuieşte proteinele animale cu mazăre, năut, linte, fasole, quinoa, tofu, ciuperci.

Cereale integrale – Pâinea din făină integrală, pastele integrale, orezul brun şi fulgii pentru micul dejun sunt de preferat în locul celor procesate, pentru că eliberează treptat energia în organism, iar senzaţia de saţietate se menţine mai mult timp. În plus, conţin toate vitaminele şi mineralele existente în bobul întreg, nedecorticat.

Multe fructe, legume şi salate proaspete – Sunt pline de enzime, minerale şi vitamine, atât de necesare în această perioadă.

Hidratează-te corespunzător – Pentru a funcţiona optim şi a face faţă activităţilor zilnice, organismul are nevoie de 6-8 pahare de apă zilnic.

Nu te feri de nuci, alune şi migdale crude, nici de uleiurile vegetale presate la rece, deoarece ele ajută la absorbţia betacarotenului şi licopenului.

Mesele mici şi dese sunt cheia unui metabolism funcţional
– păstrează structura cu 3 mese principale şi 2 gustări, pentru a nu apărea senzaţia de foame şi a avea un metabolism activ.

Cine ar trebui să ţină post? Este această perioadă de restricţii alimentare potrivită pentru toată lumea? “Persoanele slăbite, subponderale, subnutrite sau cu probleme medicale, trebuie să fie extrem de precaute în perioada postului şi să consulte un specialist înainte de a lua o decizie în acest sens”, avertizează consilierul în nutriţie Trifu Alina Daniela.

“Cât despre copii, să mă ierte veganii, raw-veganii şi alţi susţinători ai curentelor la modă, personal, asumat şi argumentat, nu cred că ar trebui să ţină post. Fiind organisme tinere, active, în continuă creştere şi transformare, cu un consum energetic mare, copiii trebuie să aibă un meniu din care să nu lipsească proteina animală, consumată însă cu moderaţie, alături de legume gătite şi proaspete, fructe şi grăsimi sănătoase”.

Bătrânii, atâta timp cât sunt clinic sănătoşi, au o viaţă activă şi nu urmează tratamente medicamentoase care presupun anumite diete, pot ţine post, fiind atenţi să includă în meniul zilnic alimente nutritive care sa îi hrănească şi să le confere energie şi nu carbohidraţi ultraprocesaţi plini de calorii goale.

De asemenea, în perioada postului, ca şi în viata de zi cu zi, “echilibrul şi diversitatea în alegerea şi includerea alimentelor în meniul zilnic sunt cheia pentru un stil de viaţă sănătos, o investiţie profitabilă pentru o viaţă activă şi plină de energie”, reaminteşte Trifu Alina Daniela, consilier în nutriţie şi fondator Ihealth.

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

 
 
 

discuss this post

 
 

Add a comment

required

required

optional


 
 
 

Privacy Preference Center