Dieta se schimbă odată cu temperatura
Tot mai mulţi români devin conștienți de importanța unei diete echilibrate – cu atât mai evidentă în lunile de vară, când organismul are nevoie de un aport crescut de vitamine, fibre și antioxidanți, și totodată de un control mai strict al aportului de calorii, în special al celor provenite din grăsimi.
Chiar și în vremuri de criză, românii se preocupă din ce în ce mai mult de dieta lor. Informațiile puse la dispoziție de Institutului Național de Statistică arată că în ultimii zece ani pentru care avem date, consumul de calorii a crescut cu până la 5% (ceea ce ne poziționează printre cei mai “mâncăcioși” din Uniunea Europeană), însă am început și să mâncăm mai echilibrat: in perioada 2001 – 2011 ponderea legumelor și fructelor în totalul caloriilor consumate zilnic a crescut de la 7% la 9%. De asemenea, mâncăm mai puțină grăsime animală (de la o medie zilnică în 2001 de 67 kilocalorii la 55 în 2011) și mai multă carne (de la 209 kilocalorii zilnic la 259), toate acestea ducând la o dietă mai sănătoasă.
Creșterea apetitului românilor pentru mâncăruri mai sănătoase se poate observa și dacă ne uităm la statisticile de căutăre de pe Google Trends: în România, căutările de “sarmale” pe Google au crescut cu 145% în perioada martie 2005 – martie 2013, în timp ce căutările de “salată” au crescut în aceeași perioadă cu peste 500%.
Acest trend spre mâncăruri mai ușoare, mai sănătoase este și mai evident pe perioada verii: “în restul anului vânzările de salate reprezintă aproximativ 10% din total, dar în timpul verii urcă spre 25%; totodată, observăm că în această perioadă clienții preferă să înlocuiască tocănițele și preparatele mai sățioase bazate pe sosuri, cu carne de pui sau pește la grătar – iar în locul garniturii de cartofi sau orez comandă o salată sau cel mult legume la grătar. Preparate cum ar fi somonul la grătar, salata grecească sau supa de roșii sunt la mare căutare în perioada iulie-august” – declară Bianca Rusu, manager al serviciului de livrare de mâncare la domiciliu caserola.ro din București.
În același timp se modifică atât frecvența meselor, cât și orele la care se ia masa: “dacă în perioada octombrie – mai aveam două vârfuri de comenzi în timpul zilei, unul la amiază și al doilea seara, acum majoritatea comenzilor se plasează în mijlocul zilei, semn că unii clienți aleg în aceste luni să renunțe la cină, și servesc o singură masă principală pe zi”, spun cei de la caserola.ro.